Toepassing prefab schroefcombinatiepaal voor Rottemerentunnel A16 Rotterdam

Voton levert betonpalen in allerlei soorten en maten. Iedere maand lichten we er een andere paalsoort uit. Dit keer is dat de prefab combinatiepaal. Hans Verhoeven, constructeur bij Voton, vertelt over de toepassing van de prefab paal bij de A16 Rotterdam.

Opdrachtgever De Groene Boog 

In Rotterdam wordt een nieuwe snelweg tussen de A16 en A13 aangelegd. Voton levert hiervoor de heipalen. Dat doen we direct aan hoofdaannemer De Groene Boog (een bouwcombinatie van BESIX, Dura Vermeer, Van Oord en onze TBI-zusterbedrijven Croonwolter&dros en Mobilis). Om de inkoop voor de opdrachtgever te vereenvoudigen, is gekozen voor directe levering aan de hoofdaannemer, in plaats van aan de diverse funderingsbedrijven.

Het beste van twee soorten heipalen

Voton levert verschillende soorten palen voor dit ambitieuze project. Over de ‘standaard’ prefab paal lieten we al eerder ons licht schijnen. Nu gaan we het hebben over de schoefcombinatiepaal: een stalen buis met een boorpunt, die de grond in wordt geschroefd, waarna een prefab element in de buis wordt gebracht. De ruimte tussen de binnenkant van de stalen buis en het prefab element wordt daarna met grout gevuld waarna de stalen buis naar boven wordt teruggedraaid. De schroefcombinatiepaal combineert zo de voordelen van een prefab paal, met zijn gegarandeerde kwaliteit, met die van een in de grond gevormde paal die trillingvrij en geluidsarm wordt aangebracht, vandaar de naam.

De Rottemerentunnel staat op 6.000 schroefcombinatiepalen

De schroefcombinatiepaal wordt gebruikt bij de aanleg van de Rottemerentunnel, die met een lengte van 2.235 meter een belangrijk onderdeel vormt van de nieuwe A16. De keuze voor dit type paal heeft een aantal redenen. De eerste was het besluit om de funderingspalen niet te heien, maar te boren om zo de trillingen en het geluid voor de omgeving zoveel mogelijk te beperken. Verder was een paal nodig die een grote belasting kon opnemen en speelde het gegeven dat de palen verdiept moeten worden aangebracht. Dit alles maakte de sterke schroefcombinatiepaal, die ver onder het maaiveld kan worden aangebracht, tot de ideale keuze.

Het aanbrengen van de palen

De eigenschappen van de schroefcombinatiepaal laten zich het beste illustreren door te kijken hoe de fundatie van de Rottemerentunnel wordt aangelegd. Dit begint met het omsluiten en compartimenteren van het tunnelgebied door damwanden. Daarna worden vanaf het oorspronkelijke maaiveld stalen palen de grond ingeboord. Zodra de paal op diepte is, laat men de prefab combinatiepaal in de buis zakken. De restruimte wordt met grout (cement, water en een eventueel hulpstof) gevuld waarna de buis eruit wordt getrokken. De gebruikte boorpunt blijft achter in de grond. Ook betekent dit dat de betonpaal meters onder het maaiveld kan achterblijven, wat voordelig is voor de vervolgstappen.

De schroefcombinatiepaal is door zijn ribbels ideaal voor het gebruik bij tunnels en kelders die met een onderwaterbetonvloer worden gerealiseerd.

Ribbels voor hechting aan onderwaterbeton

De eerste stap is het uitgraven van de tunnelgeul. De grond wordt tot ca 1 meter boven de paalkoppen met een kraan uitgegraven, tegelijkertijd vullen grondwater en aangevoerd water de kuip. Daarna graaft een kraan met een knijper (al dan niet vanaf een ponton) voorzichtig tussen de palen tot aan de ribbels de kuip verder uit, waarbij het overtollige slib wordt afgevoerd. Als dit is gedaan wordt een laag grind aangebracht. Duikers zorgen ervoor dat de ribbels van de palen schoongespoten worden. Vervolgens wordt het onderwaterbeton gestort, dat zich zal hechten aan de ribbelpalen. Nadat het onderwaterbeton is verhard, wordt het water uit de kuip gepompt en kan in een droge bouwkuip het betonwerk verder worden opgebouwd.

GEWI staaf voor hechting aan de definitieve tunnelvloer

Uit de paalkop steekt over een lengte van ca 900 mm een GEWI staaf 63.5T 555/700. Op dit anker wordt een schotel op hoogte geschroefd om een definitieve trekverbinding te maken naar de tunnelvloer.

Ideaal voor tunnels, parkeergarages en kelders

De schroefcombinatiepaal is door zijn ribbels (en al dan niet een Gewi-anker) ideaal voor het gebruik bij tunnels en kelders die met een onderwaterbetonvloer worden gerealiseerd. Daarnaast kenmerkt de combinatiepaal zich door de grote druk- en trekkracht die hij aankan en de gunstige schachtwrijving en puntweerstand waardoor er slank geconstrueerd kan worden. Tot slot is deze paal niet alleen beschikbaar als VSP (Verdringende Schroefpaal), zoals bij Rottemeren, maar ook als Vibro en VVP (Verdringende Vibratiepaal). Omdat Voton over eigen constructeurs beschikt, kunnen wij snel adviseren over de mogelijkheden voor jouw project.

 

Lees meer over onze producten

Stuur artikel door